SOM ILD I TØRT GRESS


Det ble et givende møte med barna i dag. Med ”ild” som tema var det duket for spennende aktiviteter og opplevelser.



I smia fikk ungene ta del i den altoppslukende ildens slikkende, fargerike tunger. Her ble det innledningsvis demonstrert ulike energikilder som er blitt brukt til oppvarming gjennom historien, fra ved til parafin, kull, olje og gass. Bonden, som denne dagen var smed, introduserte så barna for selve smikunsten. Nettopp smiing var aktiviteten ved en av dagens tre stasjoner.



En annen av stasjonene besto av matlaging. Elevene lagde gulrotsuppe med en brennende orangefarge. Parallellen til ildens flammer var slående, og ble da også påpekt av flere elever. Noen litt gamle appelsiner ble saftpresset. Safta ga god smak til suppa. I tillegg bakte vi solskinnsboller, for å gi en hyllest til den tilbakevendte sola. Det var ikke vanskelig å se likheter mellom den lysende, varme ildkula og bålflammene, gulrotsuppa og solskinnsbollene. På denne måten kan en gi ungene en erfaring med helhet.

I forsentralen laget vi ildskulpturer av tørt gress og kvister fra gården på et skelett av tre som ble snekret sammen av ungene. Temaet var ildfuglen Fønix som er et fabeldyr fra egyptisk mytologi.


I følge sagnet levde Fønix rundt 500 år og fløy så til den hellige byen Heliopolis, hvor den byggde et reir av myrra, kanelbark og annet godluktende materiale i tempelet til solguden Ra. Ved soloppgang antennes reiret av gløden til morgenrøden, og både reiret og fuglen blir til aske. Ut av asken kom et egg, og en ny Fønix var født. Historien har også paraleller til vår egen norrøne mytologi med Loke, ildguden, som kunne forvandle seg til en fugl. Vi avsluttet dagen med en ildseremoni der vi serverte suppe og solboller og tente på ildfuglene.


Ungene var motiverte og arbeidet godt på kjøkkenet. Suppa ble laget på en gammel vedovn siden ved skulle være oppvarmingskilden.

Det er herlig å se hvilken iver, pågangsmot og arbeidskapasitet barna har når de får være skapende og de raskt får et resultat. For oss voksne er det viktig å bygge på mestringsfølelsen. Flere av elevene har et stort behov for å lykkes da den tradisjonelle skolehverdagen ofte kan være utfordrende.

Mange elever ga uttrykk for hvor godt de likte å jobbe på denne måten. – "Det er så artig å være her. Skulle ønske vi kunne vært her hver dag!" var det ei kvikk jente som sa. – "Det er så godt å kunne arbeide og ikke bare sitte stille foran en skolepult." sa en annen elev. – "I tillegg kan vi småprate med hverandre, og blir ikke kommandert til å være stille." fortsatte han. – "Dere er heldig som bor på en gård." var en av kommentarene. – "Kan vi få oppskrifta på gulrotsuppa og solskinnsbollene?" spurte flere av elevene om. Og det fikk de selvfølgelig.

Det er et mål at ungene skal smake på all maten vi lager her. Gulrotsuppe med appelsinsaft er nok ikke dagligdags på middagsbordet hos disse barna. Med alle måtte smake. Ikke alle likte suppa, men de fleste syntes den var kjempegod. Noen forsynte seg mange ganger.

Alle var strålende fornøyd da vi vinket dem av gårde ved skoledagens slutt. – Jeg gleder meg til neste gang, sa en av dem.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar